Skip to main content

Elektrisk sykkel

Vurderer du å skaffe deg en elektrisk sykkel?

Her er noen ting du kan tenke over før du tar et valg.

– Vi ser dem sykle forbi som livet er en dans på roser, og sykkelen deres suser opp bakken i full fart! Livet er lett som en fjær, tenker de nok! Da er det lett å bli misunnelig på den lille innsatsen de legger inn for å komme seg hjem fra jobb! Selv må du sykle opp på din vanlige gamle sykkel, med full energi fra musklene. Samvittigheten er likevel intakt, fordi du vet at helsen din heller ikke kommer gratis.

Miljø- og helsemessige konsekvenser ved å kjøpe en elektrisk sykkel

Det er fort gjort å bli bitt av basillen og smittet av trangen til å skaffe seg en elektrisk sykkel. Av helsemessige årsaker er det kanskje ikke det lureste valget, dersom den eneste trimmen man får er å sykle til og fra jobb og man tilbringer resten av tiden på kontoret. Dersom man derimot er i en tidsklemme, og sykkelen blir brukt som et redskap ved siden av et ellers sunt og balansert liv, er det ingenting i veien for å kjøpe en elektrisk sykkel! En elektrisk sykkel kan også bedre hverdagen til folk, og da spesielt mennesker som har dårlig kondisjon og vil få en myk start på mosjoneringen.

En annen ting som er verdt å vurdere, er at det også er skadelig for miljøet å stadig kjøpe noe nytt. Når du har en sykkel som fungerer perfekt fra før av, hvorfor skal du da kjøpe en ny som ikke gjør helsen noe godt? Litiumbatteriene, metallproduksjonen og transporten for at denne sykkelen skal komme frem innebærer absolutt et klimaavtrykk av en viss størrelse, men så lenge levetiden til sykkelen er på over 10 år, og du anslår at du vil redusere ditt totale karbonavtrykk, så er det kanskje likevel verdt det, og i alle fall bedre enn en bil!

Elektrisk popularitet i Norge

Elektrisk sykkel har blitt veldig populært de siste årene, og det åpnes stadig opp nye butikker som selger flotte modeller. Størstedelen av El-syklenes produksjon foregår i Kina. Mellom 2017 og 2018 ble det rapportert en økning på 42% for import av elektriske sykler, og det sier mye om hvor stor kjøpekraft vi har i Norge! Disse syklene er nemlig ikke billige. Per 2019 koster det ca. kr 10 000,- for en elektrisk sykkel, og opptil så mye som kr 60–80 000,–! Det er ganske ekstreme priser, og de er nok forbeholdt de spesielt interesserte. En av grunnene til salgsøkningen for elektriske sykler, er nok at det har kommet rimeligere alternativer til elektriske sykler fra Kina. Store kjeder i Norge kjøper inn store kvanta av billigproduserte sykler, og kan dermed øke volumet med å selge til en lavere pris.

Regler for elektriske sykler i Norge

Fartsgrensen til hjelpemotoren på en elektrisk sykkel er 25 km per time. Når du overskrider den farten, skal motoreffekten reduseres gradvis og opphøre av seg selv. I Norge var det ikke lov til å kjøre med elektrisk sykkel før i 2002, som følge av et direktiv innført i EØS-avtalen. Maksimal grense for nominell effekt ble satt til 0,25 kW, og den samme regelen gjelder i dag, med unntak for hjelpemiddelsykler som er tyngre og dermed kan ha en effekt opptil 0,5 kW. Det er mange som også kjøper mye sykkeltilbehør som kan føre til at totalvekten for den elektriske sykkelen økes, og da vil effekten av hjelpemotoren reduseres betraktelig.